Bu İşi Alacağım

1916 yılının herhangi bir günü. Günümüzde modern reklamcılığın kurucu babaları arasında sayılan Raymond Rubicam, F. Wallis Armstrong Company adlı küçük bir reklam ajansının lobisinde oturmuş, endişe içinde, birkaç dakika önce öfkeyle kaleme aldığı ve ajansın patronuna ilettiği kısa mektubun yaratacağı büyük fırtınayı beklemektedir.

Rubicam öfkelenmekte haksız değildir. Bir türlü ısınamadığı otomobil satıcılığı işiyle uğraşırken reklamcılıkla tanışmış ve bu işin tam kendisine göre olduğuna karar vermiştir. Böylece hem büyük bir ilgi duyduğu yazarlık mesleğiyle uğraşıp yaratıcı enerjisini kelimeler yoluyla ortaya koyabilecek hem de evlenip hayatını rahat bir şekilde sürdürebilecektir.

Rubicam hiç vakit geçirmeden reklamcılık mesleğini yakından tanımak için harekete geçer. Gazetelerde gördüğü reklamları inceleyip bu iş hakkında bir fikir sahibi olduktan sonra kendisini bu alanda sınamaya karar verir. İki örnek reklam metni yazarak bunları telefon rehberinde ‘A’ harfi altında sıralanan ilk reklam ajansına, Armstrong’a götürür.

Resepsiyonist Rubicam’ın yazdığı metinleri alır ve kendisine ertesi gün gelmesini söyler. Rubicam ertesi gün büyük bir heyecan ve sabırsızlıkla ajansa gelir ama patronla bir türlü görüşemez. Bir sonraki gün de manzara aynıdır: Çok meşgul bir patron…

Rubicam dokuz gün boyunca her gün ajansa gelip bekler ve sonunda sabrı taşar: “Lobide hissedemediğim kadar sert bir bankta oturup duruyordum. Dokuzuncu günün sonunda artık dayanamadım, patladım. Patrona çok sert bir mektup yazdım. Ya adamla hemen görüşecektim ya da iki gözüm de morartılacaktı.”

Rubicam’ın endişe ve umutla beklediği yanıt çok geçmeden gelir. Ajansın patronu elinde mektup gürleyerek lobiye dalar. Gözlerini Rubicam’a dikip çok sert konuşur: “Yazdığın reklamlar pek para etmez am bu mektupta bir şeyler var.”

Genç Rubicam işe alınmıştır.

Bu mektup ilk Rubicamvari reklamdır aslında. Çünkü Rubicam’ın bugün reklam klasikleri arasında sayılan tüm ilanlarında rastlanan ve daha sonra Young & Rubicam için hazırlanan bir ilana konu da olan ‘darbe’ etkisiyle (impact) yoğrulmuştur.

Kaynak: Sıradana Hayır: Raymond Rubicam, Hazırlayan: Aşkın Baysal, MediaCat, Ekim 2005.