Değişimin Sonucu

2007 yılında Microsoft’un hisse senetleri kayma gösteriyor, ürünler gecikiyordu. İçerideki ve dışarıdaki gözlemciler şirketi özellikle Google ile karşılaştırdıklarında, “Rahatsız edici, orta yaşlı ve sessiz.” olarak nitelendiriyorlardı.

CEO Ballmer yaşanan durgunluğa karşı şirket tarafından öngörülen bir panzehiri uygulamak için yeni bir insan kaynakları şefi getirebilirdi. Ballmer bunun yerine safları inceledi ve şirket ruhunu canlandırmak için bu görevi (özgür ruhlu, açık görüşlü) bir çalışanına verdi. Ballmer alışılmamış tavrı ve kıyafetleriyle göze çarpan ve sevilen ürün müdürü Lisa Brummel’i personel müdürü olarak terfi ettirdi.

Brummel’in ilk inisiyatiflerinden biri yapısal düşünürlere garip gelebilir. O, masrafları düşürmek için soyunma odalarından kaldırılan havluları geri getirdi. Kaldırılan havlular şirket içi bloglarda şirketin çalışanlarına değer vermediğini anlatan yorumların yazılmasına yol açmıştı. Havlular Seattle’ın kronik yağmurlarında faydalı olmasının ötesinde, Microsoft çalışanları için küçük ama değerli bir öğeydi. Brummel, Self Service ‘endüstriyel çamur’ diye adlandırılan kahve makinalarının yerine, Seattle’ın kahve kültürüne daha iyi uyum sağlayan Starbucks makineleri getirdi.

Brummel’in sihirli değneğinin bir sonraki hedefi, Microsoft’un korkunç performans inceleme prosedürü idi. Ballmer ile birlikte hazırlanan sıralama sistemi, çalışanların sınırlı bir çantanın bireysel hisseleri için yarıştığı sıfır toplamlı bir oyundu. Yöneticiler, bu sisteme göre çok sayıda çalışan son derece iyi performans göstermiş olsalar bile sadece belli sayıda “A” verebiliyorlardı. Bu sistemi değiştirmek Brummel’i, Ballmer ile karşı karşıya getiren hassas bir konuydu. Ancak yöneticilerin daha fazla takdir belgesi ve prim vermelerini sağlayan ve yıllık performansı arttıran bir sistemdi. Brummel yeni sistemi uygulamaya koymayı başardı.

Brummel, iç ‘yeraltı’ bloğunu kamusal alana taşıyan bir iletişim sistemi kurdu. Şirket ofisinin dekorunu kurumsal sıkıcılıktan, modern şıklığa dönüştürdü. Şirket hekimlerini acil durumlarda çalışanların evlerine göndermek için mobil tıp hizmeti oluşturdu. Brummel’in girişimleri morali yükseltti, yıpranmayı ortadan kaldırdı ve şirket birçok konuda Google’ı geride bıraktı. Brummel başlangıçtan itibaren başka yerden alınan programları uygulamak yerine değişim için iç katalizörler olarak inisiyatifler geliştirdi. Bir şeyleri kısmak ya da istenmeyen şeyleri insanlara dayatmak yerine, insanların hoşuna gidecek yenilikler getirdi. Bu çabalarının sonucunda, 2011 yılının en iyi çok uluslu iş yeri sıralamasında en üst sıralarda yer aldı.

Kaynak: Lee G. Bolman – Terrence E. Deal, Büyük Liderler Nasıl Düşünür, Türkçesi: Oya Erol, Sola Yayınları