İş Dünyasında Hikâyenin Gücü

İş arkadaşlarımıza ve müşterilerimize hikâyeler anlatırız. Sunduğumuz projeleri kabul etmelerini ve ikna olmalarını isteriz. Bir çalışanımızın kendisini belli bir alanda geliştirmesini bekleriz. Takımımızın zorluklar karşısında ilham duyarak, harekete geçmesini arzu ederiz. İnsanları tüm bu nedenlerle istenen yönde harekete geçiren hikâyeler anlatabilmek, iş dünyasında az sayıda liderde mevcut olan bir beceridir. Peki, günümüzde iş dünyasında hikâyeler anlatabilmek neden bir zorunluluk haline gelmektedir? İkna edici hikâyeler nasıl oluşturulur? Kitapta bu soruların cevaplarını bulacaksınız.

İş Amaçlı Hikâye Anlatıcılığı Nedir?:
• İş amaçlı hikâye anlatımı sıradan hikâye anlatıcılığından farklıdır. İş hikâyeleri anlatırken bir amacınız vardır. Bilgiyle desteklenir ve yaşanmıştır. Gerçek hikâyeler amacınıza hizmet  edecektir.
• Hikâyeler bir iş lideri olarak aşmanız gereken dört önemli iletişim engelini ortadan kaldırırlar: 1. İnsanlar benim ne söylediğimi gerçekten anlıyorlar mı? 2. Anlattığım hikâye akıllarında kalıyor mu? 3. Bu hikâyeyi gözlerinde canlandırabiliyorlar mı? 4. Arkadaşlarına bu hikâyeyi anlatıyorlar mı?
• Salt bilgi paylaşmak hikâyenin size sağladığı etkileme gücünü tek başına veremez.
• İş hikâyeleri anlatmak planlama ve ön hazırlık gerektirir. Kendinize güvenerek prova etmeden iş hikâyeleri anlatmak test etmeden paraşüt üretmek gibidir. Bazen paraşüt açılmayabilir.

İş Amaçlı Hikâye Anlatmanın Önemi: 
• Kavramlara ve sayılara gömülüp kalmayın. Sayılar ve sonuçların hatırlanması güçtür. İnsanları tek başına sayılarla etkileyemezsiniz.
• Bir liderin görevi sadece bilgi paylaşmaktır düşüncesi artık geçerli değildir.
• Arama motorlarıyla rekabet edemezsiniz. İnsanların kendileri için anlam bulacağı ve bağ kuracağı bilgileri bulup onlarla paylaşmanız gerekiyor.
• Sizi dinleyenlerin mesajınızla bağ kurması, ilham alması ve harekete geçmesi için duygulardan faydalanmalısınız.
• Hikâye anlatıcılığı duyguları harekete geçirmek için en basit ve etkili yöntemdir.
• Analitik bilgiler, mantık ve duyguların ötesinde insanların öncelikle size güvenmeleri gerekir. Önce size sonra da mesajınıza güveneceklerdir.
• Aristo’nun etkileme biçimleri bize göstermiştir ki, mantığa, itibar yönetimine ve duygusal bağ kurmaya ihtiyacımız vardır. Etkileme biçimlerini birlikte kullandığımızda başarılı bir şekilde ikna ederiz. Hikâye anlatıcılığı bize bu başarıyı sağlar.

Hikâyelerinizi İnşa Edin:
• Hikâyenizi hazırlarken net bir amacınız mutlaka olmalıdır. Neden bu hikâyeyi oluşturuyorsunuz? Neyi amaçlıyorsunuz?
• Kurum jargonu kullanmadan amacınızı basit bir şekilde insanlara anlatabilmelisiniz. Çünkü insanlar jargonları anlamıyor ve bilmiyorlar.
• Hikâyenizin işe yarayabilmesi için sizi dinleyenleri tanıyor olmanız gerekiyor. Onları neyin motive ettiğini, korku ve endişelerinin neler olduğunu bilmelisiniz.

Farklı Hikâye Tarzları:
• Hikâyeler özel hayatınız ve iş hayatınızda başınızdan geçen olaylar olabilir.
• Tanınmış karakterlerin yaşadıkları olaylar da iş hikâyelerine konu olabilir.
• İş hikâyeleri, özel hayatınız kaynaklı hikâyelere göre daha az duygu yüklü olurlar ve durum analizi gibi dururlar.
• İş dünyası kaynaklı hikâyeler genellikle mantığa hitap ederler.
• Kişisel hikâyeler birbiriyle ilişkisi olmayan konuları bir araya getirirler ve onlardan bir anlam çıkarırlar. Doğru anlatıldığında paha biçilmezdirler.
• Kişisel yaşanmışlıklar inandırıcıdır. Sizi dinleyenler kendilerini yaşanan olaya yakın hissederler.

Anlatacağınız Hikâyeler Nasıl Dikkat Çeker?:
• Hikâyenin bir giriş, gelişme ve sonuç bölümü olmalıdır. 
• En iyi giriş zaman ve yer belirtilerek yapılandır. “Size bir hikâye anlatayım…” şeklindeki girişlerden kesinlikle uzak durun. “Size gerçek bir hikâye anlatacağım” cümlesini asla kullanmayın.
• Hikâyenin gelişme bölümü olayların cereyan ettiği yerdir. Detaylar ve aksiyon buradadır. İzleyenlerin duyguyu hissettikleri ve gözlerinde canlandırdıkları yer burasıdır.
• Sonuç kısmı hikâyenin vereceği etki açısından çok önemlidir. Sonuç bölümü iyi bir köprü yapısına sahip olmalıdır. Amaçla mutlaka bağ kurmalıdır ve sonundaki duraklamayla insanları düşündürmelidir.
• Hikâyedeki bilgilerin doğruluğunu gözetin. Doğru olmayan bilgiler hemen fark edilir ve itibarınızı yok eder.
• Hikâyeyi ne zaman bitireceğinizi bilmelisiniz. Sonuca bir türlü gelemeyen ve uzayan hikâyeler tesirini yitirir, insanların ilham almasını güçleştirir.
• Hikâyelerinizden anlam çıkarabilmeleri ve bağ kurabilmeleri için dinleyenleri kendi başlarına bırakın. Dinleyicilerinizin zekâsına güvenin. 
• Hikâyeniz olumsuzluk içerse de olumlu bir sonuca ulaştırmalısınız.

Hikâyeleri Oluşturan Yapı Taşları:
• Hikâyeler azami iki dakikada anlatılmalıdır.
• Hikâyelerinizi geliştirmek ve hikâye üretiminizi arttırmak için onları mutlaka yazıya dökün.
• Hikâyelerinize isim verin ve akılda kalmalarını sağlayın.
• Hikâyelerde isimlerini kullandığınız kişilerden izin isteyin ve hikâyeleri aldığınız kaynak adresleri belirtin. Bu sizin itibarınızı arttıracaktır.

Daha İyi Hikâye Anlatmanın Sırları:
• Hikâyenin sağlıklı bir şekilde akması için engelleri ortadan kaldırın.
• Hikâye anlatırken doğru olmayan detaylar vermeyin, abartılı olaylar anlatmayın. Hassas ve tartışmalı konulara girmeyin ve kültürel farklılıklara vurgu yapmayın.
• Bir amaç doğrultusunda mizahı kullanın. Amaçsız mizah sizi sadece şakacı olarak adlandırmalarına neden olur.
• Hikâye anlatırken alçak gönüllü olun. Kendinizle dalga geçmekten korkmayın. Bu sizin kendine güveni tam bir iş lideri olduğunuzu gösterir.
• Olumlu ve olumsuz hikâyeleri yer ve duruma göre nasıl kullanacağınızı bilmelisiniz. 

Hikâyelerinizi Prova Edin:
• Hikâye anlatırken başarılı olmanın anahtarı defalarca prova etmektir. Hikâyeniz prova ettikçe gelişir ve güçlenir.
• Endişeli olmanız normaldir. Endişenizi, korkuya dönüştürmeden, sizi başarıya taşıyacak itici bir güç olarak kullanmalısınız.
• Hikâyenizin gücüne kesinlikle güvenin.
• Hikâyeleri notlarınıza bakarak sakın okumayın. Anlatım sırasında insanlarla göz teması kurun.
• Son sürat anlatarak dinleyicilerin hikâyenin tadına varmalarını engellemeyin. Anlatım sırasında ufak duraklamalar insanların merakını arttıracaktır.
• Bazı kelimeleri tekrar edin. Tekrarın hipnotik gücünden faydalanın.

Hikâyelerinizi Anlatmaya Başlayın:
• Hikâye anlatmak için fırsatları kovalayın.
• Hikâyelerinizi satış yaparken, çalışanlara koçluk yaparken, blog yazarken, sosyal medyada paylaşım yaparken ve e-posta yazarken kullanın. 
• Kurumunuzda hikâye anlatılmasını teşvik edin, destekleyin ve eğitimler verin.

Yazar:Tarkan Karabel
Yayınevi:Remzi Kitabevi