Matematik Hatası

Çalıştığı şirketin (D.B. Shaw) internetin kaçınılmaz önemine olan inancı karşısında meraka kapılan Bezos, internetin gelişimini araştırmaya başladı. O sıralarda John Quarterman adında Teksaslı bir yazar ve yayıncı, interneti yücelten ve onun yaratacağı ticari olanakları tartışan Matrix News adlı aylık bir haber bülteni yayınlamaya başlamıştı. Bültenin Şubat 1994 tarihli nüshasında yer alan özellikle bir dizi sayısal değerler oldukça şaşırtıcıydı. Quarterman, ilk defa olarak bir yaşındaki World Wide Web’in (www) büyümesini analiz etmiş ve onun basit, dost arayüzünün diğer internet teknolojilerinin ötesinde çok geniş bir izleyici kitlesinin ilgisini çektiğini göstermişti. Bültendeki grafiklerden birinde, internet ağı üzerinden dağılan bit’lerin -ikili rakamlar dizisi- miktarının Ocak 1993 ile Ocak 1994 arasında 2.057 kat arttığı görülüyordu. Bir başka grafikte, aynı süre içinde internet üzerinden gönderilen paketlerin -tek bir veri birimi- sayısının 2.560 kata çıktığını gösteriyordu.

Bezos bu verilerden, toplam internet faaliyetlerinin o yıl içinde yaklaşık 2300 kat arttığını -yüzde 230 bin artış- hesapladı. “Hiçbir şey bu kadar çabuk büyüyemez.” demişti Bezos daha sonra. “Bu çok olağandışı bir durum ve beni düşünmeye zorladı. Böylesine bir artış karşısında hangi iş planı bir anlam ifade edebilir?”

Bezos ayrıca Amazon’un ilk yıllarında yaptığı konuşmalarda, onu sarsarak içinde bulunduğu rehavetten çekip çıkaran şeyin internetteki yıllık “yüzde 2.300” büyüme oranı olduğunu söylemekten hoşlanıyordu. Bu ifade, ayrıca tarihe düşülecek ilginç bir dipnot olacak gibiydi: Amazon bir matematik hatasıyla başlamıştı.

Kaynak: Brad Stone, Aradığın Her Şey Jeff Bezos ve Amazon Çağı, Türkçesi: Osman Bulut, Pegasus Yayınları, Ocak 2017.