Mazeret Yok, Teslimat Var

Bir yıl, Apple’dan Noel için dört bin adet pembe iPod sipariş ettik. Kasım ayının ortalarında bir Apple temsilcisi bizimle temasa geçip, “Sorunumuz var… Noel teslimatını yapamayız. iPod’larda disk sürücüden sabit disk hafızaya geçiş yapıyorlar ve artık eski teknoloji üretimi yapmak istemiyorlar. Yenileri yapıldığında dört bin adetlik siparişinizi göndereceğiz. Fakat Noel tatiline yetişmeyecek.” dedi.

Başka perakendeciler böyle bir durumda bir ürünü zamanında teslim edemeyecekleri için müşterilerden sadece özür dilemekle yetinirlerdi. Ancak bu Amazon.com’da kabul edilebilecek bir şey değildi. Biz, insanların Noel’lerini ürünler stoklarda bulunmadığı için mahveden şirketlerden biri değildik, hem de hiçbir şart altında. Bu yüzden başka yerlerden dört bin adet pembe iPod satın aldık ve Union Caddesi’ndeki ofisimize gönderilmesini istedik. Sonra elle tasnifleyip sınıflandırdık, tekrar koliledik ve tek tek paketlenerek müşterilerimize gönderilmeleri için depomuza sevk ettik. Bu durum iPod’lardan elde edeceğimiz kâr marjını sıfırladıysa da müşterilerimize verdiğimiz sözü yerine getirmiş olduk.

Bir sonraki haftalık gözden geçirme toplantısında Jeff’e ne yaptığımızı ve neden yaptığımızı açıklamak durumunda kaldık. Yaptıklarımızı onaylarcasına başını salladı ve “Umarım Apple’la da bağlantıya geçip o adilerden paramızı geriye almaya çalışırsınız.” dedi. Apple istemeyerek de olsa en sonunda maliyet farkını bizimle yarı yarıya paylaşmayı kabul etti. Fakat bunu kabul etmeseydi, yine de Amazon en doğru olanı yapmış olurdu.

Kaynak: John Rossman, Amazon, Türkçesi: Sibel Calayır Atam, Martı Yayınları, Haziran 2018.