Mısır Ye, Kola İç

Bir pazar araştırmacısı olan James Vicary, 1957 yılında bir deney yaptığını söyledi ve ortalığı alt üst etti, en azından reklam dünyasını. Amerika’nın New Jersey şehrindeki Fort Lee Sineması’nda gerçekleştirdiğini söylediği deney, tarihe “Ünlü Mısır Deneyi” olarak geçecekti. Çünkü Bay Vicary sözde sinemadaki bir filmin gösterimi sırasında subliminal (bilinçaltı) mesaj olarak “Mısır ye.”, “Kola iç.” cümlelerini anlık olarak perdeye yansıtmıştı. İzleyiciler filmi izledikten sonra fuayeye koşmuş, mısır ve kola satışları patlamıştı. Reklamcılar buna bayıldı çünkü artık bu tip mesajları vererek istedikleri ürünü satabilecekleri yeni ve gizemli bir yol bulduklarına inandılar. Bu mesajların gerçekte hiçbir anlamı veya satışlara etkisi yoktu. Yıllar sonra Vicary bir dergiye verdiği röportajda her şeyi yeni kurduğu şirketi tanıtmak için uydurduğunu söyledi. Yazık ki deneyinin doğru olmadığını kendi ağzıyla itiraf etse de ona ve bu deneye inananların sayısı günümüze kadar artarak devam etti.

Kaynak: Ferdi Bişkin, Kitap, Kahve, Kırmızı Kalem, Elma Yayınevi.