Muzip Reklamla Alınan İntikam

Virgin Music yönetiminde geçen yıllardan sonra Virgin Atlantic’i faaliyete aldığımda, sağlıklı rekabete yabancı değildim. Ancak, sağlıklı rekabet ile kirli oyunlar arasında büyük bir fark var. Havayolunu ilk kurduğumuzda bakım işlerimizi British Caledonian üstleniyordu. British Airways (BA), B-Cal’i satın alırken Ulaşım Dairesi’ne ve Sivil Havacılık İdaresi’ne, mevcut bakım anlaşmalarına bağlı kalacaklarını söyledi. Ancak, dostane bir yaklaşım sergileme niyetinde olmadıkları açık bir şekilde görülüyordu. Önce BA’in mühendisleri, kanatla motor arasındaki bağlantı olan pilondaki bir hasarı belirleyemeyerek bariz bir hata yaptı. Denetimler bu hasarı belirledi ve yeni bir pilon siparişi verildi; bu arada hangardaki yerimizden olmuştuk. Sonra pilon geldiğinde, inanılmaz bir şekilde dikmeleri ters kaynakladılar. Toplamda, bu gecikme bize en yoğun dönemde on altı güne mal oldu.

BA’in genel müdürünü şikâyet etmek için arayıp, “Mühendisliğiniz o kadar berbat ki, bir uçağın düşmesine sebep olabilirdiniz.” dediğimde, bana nezaketsizce, “Havacılık işinin risklerinden biri de bu işte; popüler müzikle devam etseydin, bunları yaşamazdın.” cevabını verdi.

Ayrıca uçaklarımızın bakımı için ortalama işçilik maliyeti saatlik 16£’dan 61£’a yükseldi. Bu bariz bir yazım hatası gibi duruyordu ve ben öyle olduğuna inandım, ama değildi. O kadar aleniydi ki, kanıma dokundu. 747’lere bakım yapabilecek kadar geniş hangarları olan tek şirket BA olduğu için, akıllarınca bizi köşeye sıkıştırdıklarını zannediyorlardı. Ancak bunun yerine, daha pahalı ve elverişsiz olmasına rağmen, uçaklarımızı İrlanda’ya uçurarak Aer Lingus’tan hizmet almaya karar verdik. Bir kez daha asla zorbalığa teslim olmamayı, olayları olduğu gibi kabul etmemeyi ve başka bir yol bulmayı öğrenmiştim.

Bir süre sonra, kendi promosyonlarını onlara karşı kullanarak BA’den biraz intikam aldık. BA, New York’tan Londra’ya seyahat etmek için 10 Haziran 1986 günü yapılacak uçuşlarda 5.200 koltuk hediye edeceğini duyurdu. Hemen, “Virgin’in politikası her zaman sizin Londra’ya en uygun fiyatla uçmanız olmuştur; o yüzden 10 Haziran’da British Airways ile uçmanızı teşvik ediyoruz.” diyen bir reklam yayınladık. British Airways promosyonu büyük ilgi gördü, ama haberlerin çoğu bizim muzip reklamımızdan da bahsediyordu. British Airways bu promosyon için çok para harcadı, ama biz düşük maliyetle tanıtımdan büyük bir pay aldık.

Kaynak: Richard Branson, Takılma, Yap Gitsin, Türkçesi: Ceren Bektaş, Hümanist Kitap Yayıncılık, Mart 2016.