Scrum

Jeff Sutherland ile Ken Schwaber 20 yıl önce, teknoloji endüstrisinde yazılım yapmak için daha hızlı, daha güvenilir, daha etkin bir yöntem geliştirirler: Scrum. Geçmişin katı kuralları olan yukarıdan aşağıya doğru emredici proje yönetim metodolojilerinden radikal bir şekilde farklı olan, evrimsel, uyum sağlayabilen ve kendi kendisini düzelten bir sistemdir bu. Scrum’un iskeleti başlangıcından itibaren teknoloji endüstrisinin yeni yazılım ve ürünleri yaratma yöntemi haline gelmiştir. Ancak Silikon Vadisi’ndeki yazılım ve donanım projelerinin yönetiminde başarılı olmasına rağmen iş dünyasında nispeten tanınmamış olarak kalmıştır. Ve yazar kitabı bu nedenle kaleme almıştır: Scrum yönetim sistemini teknoloji dünyası dışındaki iş dallarına tanıtmak. 

Dünyanın İşleyiş Şekli Bozulmuş Durumda
Planlama Faydalıdır. Körü Körüne Planlama Aptallıktır. Ne zaman ki detaylı planlar gerçeklikle yüzleşir, o zaman o planlar dağılır. Çalışma yönteminizin yapısına değişim, keşif ve yeni fikir varsayımlarını da dâhil edin. Denetle ve Uyarla: Arada sırada her ne yapıyorsanız bir ara verin, ne yapmış olduğunuzu gözden geçirin ve hâlen yapmanız gerekeni yapıp yapmadığınızı ve de bunu daha iyi yapıp yapamayacağınızı kontrol edin. Değişim ya da Yok Olma: İşleri yapmada, komuta ve kontrolde ve de katı bir önceden tahmin edilebilirlikte eski usullere bağlı kalmak sadece başarısızlığa neden olacaktır. Çabucak Başarısız Olun, Böylece Kendinizi Erkenden Düzeltebilirsiniz. Kısa döngülerde yaratılan bir ürün erkenden kullanıcı geri beslemesi sağlar ve siz de boşuna harcanan çabayı eleyebilirsiniz.

Scrum’un Kaynakları
Tereddüt Yok Olmaktır. Gözlemle, Yönlendir, Karar Ver ve Harekete Geç. Nerede olduğunu bil, seçeneklerini değerlendir, karar ver ve harekete geç. Cevapları Dışarıda Ara. Karmaşık uyarlanabilir sistemler, çevrelerinden öğrendikleri basit birkaç kurala sahiptir. Muhteşem Ekipler. Çeşitli fonksiyonların arasında çalışır, otonomdur ve üst düzey bir amaç ile yetkilendirilmiştir. Tahminde Bulunmayın. Planla, Yap, Kontrol Et, Harekete Geç. Ne yapacağını planla. Onu yap. İstediğini yerine getirdi mi kontrol et. Buna göre harekete geç ve işleri nasıl yaptığını değiştir. Düzenli döngüler hâlinde bunu tekrarla ve böylece sürekli bir gelişim sağla. Shu Ha Ri. Önce kuralları ve şekilleri ve şablonları öğren ve bunlarda ustalaştığında yenilikler yap. Son olarak, üst düzey bir ustalık seviyesinde şekillerden ve şablonlardan kurtul ve sadece ol.

Ekipler
Doğru Levyeyi Çekin. Ekip performansını değiştirin. Bunun bireysel performanstan çok daha fazla etkisi vardır. Üstünlük. Büyük ekiplerin bireylerden daha büyük hedefleri vardır. Otonomi. Ekiplere nasıl harekete geçecekleri konusunda karar alma özgürlüğü verin. Doğaçlama hareket etme imkânı ekipte fark yaratacaktır. Çapraz Fonksiyonlu. Ekip, görevi ne olursa olsun, bir projeyi tamamlamak için gerekli tüm yeteneklere sahip olmalıdır. Küçük Ekipler. Küçük ekipler işleri büyük ekiplerden daha hızlı tamamlar. En iyi rakam, artı eksi iki kişi olmak üzere yedidir. Suçlamak Aptalcadır. Kötü insanları aramayın, kötü sistemleri arayın.

Zaman
Zaman Sınırlı Bir Kaynaktır. Ona Göre Hareket Edin. Yapacağınız işi düzenli, belirli ve kısa bir zaman diliminde tamamlanabilecek parçalara bölün. Ve eğer Scrum’un havasını yakalamışsanız, o periyota sprint adını takın. Demoyu Üretin ya da Ölün. Her sprint’in sonunda tamamlanan bir şeyiniz mutlaka olsun. Kartvizitlerinizi Atın. Yaptığınız işle tanınan biri olun, unvanınızla değil. Herkes Her Şeyi Biliyor. İletişim doygunluğu işleri ivmelendirir. Günde Bir Toplantı. İş ekipleri kontrol etmeye geldiğinde günde bir kontrol yeterlidir. Günlük ayaküstü toplantılarda on beş dakikalığına bir araya gelin ve hızı artırmak için ne yapabileceğinize bir bakın ve gerekeni yapın.

İsraf Bir Suçtur
Birden Fazla Görev Yapmak Sizi Aptal Konumuna Düşürür. Bir seferde birden fazla şey yapmak sizi yavaşlatır ve tüm görevlerde daha kötü olmanıza neden olur. Yarım İş, Hiç Yapılmamıştır. Üretimi yarım olan bir araba sadece değer kazandırabilecek ya da tasarruf edilebilecek kaynakları bağlar. “Süreçte” olan herhangi bir şey sonuçta hiçbir şey sağlamadan para ve enerjiye mal olmaktadır. İlk Seferde Doğru Yapın. Bir hata yaptığınızda, anında onu düzeltin. O hatayı daha sonra düzeltmek, şimdi halletmekten 20 kat daha fazla zaman alabilir. Aşırı Derecede Fazla Çalışmak Sadece Daha Fazla İş Yaratır. Aşırı derecede fazla çalışmak hatalara neden olan hâlsizliğe, hatalar da sadece yeni bitirdiğiniz işleri düzeltmenize neden olur. Geç saatlere kadar ya da hafta sonları çalışmaktansa sürdürülebilir bir hızda çalışın. Ve tatil yapın. Mantıksız Olmayın. Zorlayıcı hedefler motive eder, imkânsız hedefler ise depresyona sokar. Aptalca Politikalara Artık Yeter Deyin. Aptalca formlar, toplantılar, onay süreçleri ve standartlar sadece aptalcadır. Eğer ofisiniz bir Dilbert çizgi filmi gibi ise onu düzeltin. Pisliklere İzin Vermeyin. Duygusal kaosa neden olan, korku hissi uyandıran ya da insanların ihtiyaçlarını görmezden gelen kişiler derhâl durdurulmalıdır. Akış İçin Çabalayın. İşleri yapmak için en pürüzsüz, en rahat yolu seçin. Scrum mümkün olan maksimum akışın elde edilmesi ile ilgilidir. 

Hayal Olanı Değil, Gerçek Olanı Planlayın
Harita Arazi Değildir. Planlarınıza âşık olmayın. Neredeyse kesin olarak hatalıdır. Sadece Gerekeni Planlayın. Her şeyi yıllar öncesinden öngörmeye çalışmayın. Sadece ekiplerinizi çalışır durumda tutacak kadar planlama yapın. Kâhine Sorun. Hale ya da Bandwagon Etkisi gibi önyargı etkilerinden kaçınmak için Delphi metodu gibi teknikler ya da sadece basit grup düşünme tekniğini kullanın. Poker ile Planlayın. Yapılması gereken işi hızlı bir şekilde tahmin etmek için Planlama Pokerini kullanın. İş Bir Hikâyedir.İnsanlar hikâyeler ile düşünürler, o yüzden onlara bir hikâye verin. Hızınızı Bilin. Her ekip her bir sprint’te ne kadar iş yapabileceğini tam olarak bilmelidir. Ve ayrıca daha zeki bir şekilde çalışarak ve kendilerini yavaşlatan engelleri kaldırarak bu hızı ne kadar geliştirebileceklerini de bilmelidir. Hız x Zaman = Teslimat. Bir kez ne kadar hızla ilerlediğinizi öğrendiğinizde oraya ne zaman varacağınızı bileceksiniz. Cesur Hedefler Belirleyin. Scrum ile üretim miktarını ikiye katlamak ve üretim zamanını yarıya indirmek zor değildir.

Mutluluk
Varış Noktası Değil, Yolculuk Önemlidir. Gerçek mutluluk sonuçta değil, süreç esnasında bulunur. Genellikle sadece sonuçları ödüllendiririz ancak aslında gerçekten ödüllendirmek istediğimiz şey büyüklüğü arayan insanlardır. Mutluluk: Bu Dönemin Yeni Modası. Mutlu olduğunuzda daha yaratıcı ve daha az işini bırakmaya meyilli olursunuz ve umduğunuzdan çok daha fazlasını başarmanız da muhtemeldir. Mutluluğu Ölçün. Sadece iyi hissetmek yetmez, o duyguyu ölçmeniz ve gerçek performans ile karşılaştırmanız gerekir. Diğer ölçümler geriye doğrudur, mutluluk ise ileriye dönük bir ölçümdür. Her Gün Daha İyiye Gidin ve Bunu Ölçün. Her sprint’in sonunda ekip, onları daha mutlu edecek küçük bir ilerleme ya da Kaizen kazanmalıdır. Ve bu bir sonraki sprint’te başaracakları en önemli şey olmalıdır. Gizlilik Zehirdir. Hiçbir şey gizli olmamalıdır. Herkes her şeyi bilmelidir ve bu şeffaflık maaş ve mali konuları da içermelidir. İşi Görünür Kılın. Yapılması gereken tüm işleri, üzerinde çalışılan şeyleri ve gerçekten tamamlananları gösteren bir tahtanız olsun. Herkes bunu görmeli ve herkes bunu her gün güncellemelidir. Mutluluk Otonomi, Ustalık ve Amaçtır. Herkes kendi kaderini kontrol etmek, yaptığı şeyde daha iyi olmak ve kendisinden daha büyük bir amaca hizmet etmek ister. Mutluluk Baloncuğunu Patlatın. Mutluluğun performans ile ölçüldüğünden emin olun ve eğer bir kopukluk olursa, harekete geçmeye hazır olun. Hâlinden memnunluk ve kanaatkârlık başarının düşmanlarıdır.

Öncelikler
Bir Liste Yapın. İki Kez Kontrol Edin. Bir projede muhtemelen yapılabilecek her şeye dair bir liste oluşturun. Daha sonra bunu önceliklendirin. En yüksek değer ve en düşük riskli olan iş kalemlerini en üste koyun, sonra diğerini ve sonra da diğerlerini. Bir Lider Patron Değildir. Bir ürün sahibi neyin yapılması gerektiğini ve bunun nedenini belirler. Ekibin bunu nasıl yapacağı ve kimin tamamlayacağı ise ekibe kalmıştır. Ürün Sahibi. Alan hakkında bilgi ve son kararları vermek için yeterli gücün sahibidir. Sorulara cevap vermek için ulaşılabilirdir ve değerin tesliminden sorumludur. OODA (Observe, Orient, Decide and Act: Gözlemle, Yönlendir, Karar Ver ve Harekete Geç). Tüm stratejik resme bakın fakat taktik seviyede ve süratle harekete geçin. Korku, Belirsizlik ve Şüphe. Almaktan ziyade vermek daha iyidir. Rekabetin OODA çarkına girin ve onları kendi karmaşalarına sürükleyin. Hiçbir Şey Karşılığında Paranızı Alın ve Değişiminizi Bedavaya Yapın. Yeni şeyleri, bu yeni şeyler değer kattığı sürece üretin. Eşit derecede efor gerektiren şeyleri ortadan kaldırmaya istekli olun.

Dünyayı Değiştirin
Scrum Tüm İnsan Girişimlerini İvmelendirir. Sorun ya da projenin türünün bir önemi yoktur, Scrum performans ve sonuçları geliştirmek için her işte kullanılabilir. Okullar İçin Scrum: Hollanda’da öğretmenlerin artan sayıdaki bir bölümü lisede ders vermek için Scrum’u kullanmaktadır. Yoksulluk İçin Scrum. Uganda’da Grameen Vakfı, Scrum’u zirai ve pazar verilerini fakir kırsal kesim çiftçilerine dağıtmak için kullanmaktadır. Kartvizitlerinizi Kırpın. Tüm unvanlardan, yöneticilerden, yapılardan kurtulun. İnsanlara en iyi olduğunu düşündükleri şeyi yapmaları ve bundan sorumlu olmaları özgürlüğünü verin. Sonuçlara şaşıracaksınız.

Yazar:Jeff Sutherland
Yayınevi:Buzdaği Yayınları