Son yılların popüler konusu “wellness” artık şirketlerde de uygulanıyor. Amerika’da son 20 yıldır şirketler bu konuda çok ciddi çalışmalar yapıyorlar. Sonuçlar hem çalışanları hem de işverenleri mutlu ettikçe, artarak devam ediyor. Kurumsal Wellness çalışmalarında başarılı olan şirketler, zamanla en çok arzu edilen şirketler olmaya başlıyor. Çalışan bağlılığı ve mutluluğu son derece yüksek olan bu kurumlar, yatırımların karşılığını da kârlı bir şekilde alıyorlar. Tam bir kazan-kazan modeli aslında.
Daha sağlıklı, zinde ve mutlu çalışanlardan oluşan şirketlerin, performansı yükseldiği gibi, ciddi bütçeler ayırdığı sigorta harcamalarında da azalma oluyor.
Amerika’nın en önemli sigorta şirketlerinden Prudential tarafından yapılan bir çalışma, etkili bir kurumsal sağlıklı yaşam programı sayesinde işe gelinmeyen günlerin %20, kişi başı verimsizliğin %32 ve senelik ilaç harcamalarının %46 azaldığını ortaya koymuştur.
Yatırıma geri dönüş oranlarına baktığınızda ise American Journal of Health Promotions tarafından yapılan araştırmaya göre, yatırılan her 1 $ karşılığında azalan sağlık harcaması, artan verimlilik ve azalan devamsızlık gibi faktörler sayesinde 2.30 ile 10.10 $ arasında geri dönüş kazanıldığı saptanmıştır.
Kârlılıkla ilgili birkaç örneğe bakarsak; Motorola’nın uyguladığı wellness programı sayesinde, şirket yatırım yaptığı her 1 $ karşılığında 3.93 $ geri dönüş almıştır. Northeast Utilities, başlattığı “Well Aware Program” ile ilk 24 ayın sonunda çalışanlarının davranış ve hayat tarzına bağlı sağlık bildirilerini 1.400.000 $ düşürmüştür. Caterpillar’ın “Healthy Balance Program”ı ile şirket yaklaşık 700 milyon dolar tasarruf etmiştir.
Kurumsal Wellness programları, ilk iki yıldan itibaren verimliliği ölçümlenebilen, zaman geçtikçe farklılığa olumlu etkisi aynı oranda artan uzun vadeli, uzman ekipler tarafından yönetilen, ciddi çalışmalar içeren uzun vadeli programlardır. Kurum kültürünün ayrılmaz parçalarındandır.
Örnek Çalışmalar
Dupont
Dupont’un 1984 yılından itibaren uyguladığı sağlıklı yaşam programı kapsamında sağlıklı beslenme ve lipid kontrolü, egzersiz alışkanlığı, stres yönetimi, kan basıncı kontrolü, sağlıklı sırt ve bel, sigara bırakma ve diş sağlığı olmak üzere 7 farklı konu başlığı bulunmaktadır.
Çalışanlar sağlık riski kontrolünden geçirildikten sonra sürekli eğitim seminerlerine ve sağlık bazlı grup çalışmalarına katılmaktadırlar. Programın en önemli sonuçlarından birisi çalışanların kendilerini “öz disiplin” konusunda eğitmeleri olmuştur.
Siemens
Siemens, toplam 436.000 çalışanı ile 190 ülkede faaliyet gösteren uluslararası bir şirket olarak sağlık harcamaları için yılda yaklaşık 50 milyon $ harcamaktadır. Bu harcamanın içinde 80 mesleki doktor ve kendi ilk yardım ofisleri, mesleki medikal check-uplar, 2.100 çalışan tarafından kullanılan spa olanakları, egzersiz ve spor salonları, sosyal danışmanlar ve sosyal aktiviteler bulunmaktadır. Sağlık ve performansı etkileyen başlıca faktörler arasında; liderlik stili, iş stresi ve kişisel davranış, havasız ofis ortamı, bilgilendirme ve iletişim, çalışma koşulları, özel hayat, kurum kültürü, iş güvenliği, kişisel motivasyon ve yetersiz maaş bulunmaktadır.
Siemens insan kaynakları direktörü, “Sağlık yönetim sistemlerinin gider ve gelirini ekonomik olarak karşılaştırmak tamamen mantıksız değildir.” demiş. Motivasyon, kuruma bağlılık ve performans ölçülerini para olarak değerlendirmenin imkânsız olduğunu belirtmiştir.
Bu örnekler ışığında ülkemizde faaliyet gösteren uluslararası şirketlerin bir kısmı global uygulamalara Türkiye’de de yer vermektedir. Uygulamalar daha çok belirli konularda, birbiri ile olan etkileşimleri veya kazanımları takip edilmeden gerçekleştiriliyor. Bugüne kadar benim incelediklerim arasında, a’dan z’ye ölçme değerlendirme, anket, analiz, uygulama gibi farklı adımları takip edip gelişimi, kârlılığı raporlayan kurumsal şirkete rastlamadım. Aslında dünyada bu kadar örneği varken, bunları yapmak hiç de zor değil. İhtiyacımız olan şey, bu sistemin ne kadar işe yaradığını anlayarak, kurum kültürünün bir parçası haline getirebilmek için, gerekli bütçeyi ve zamanı ayırmak, uzman bir ekip ile beraber bu yolculuğa çıkmaktır.
Yazar: Ebru Ersezen Kuşcu